Visas nu

Visas nu

 

I goda händer

19.2.-18.4.2021

 

Hur ser hantverkets förflutna ut genom nutidsformgivarnas ögon? Hurudan inspiration kan museets samling erbjuda? Fem formgivare och samtida konstnärer svarar på dessa frågor i utställningen I Goda Händer, som innehåller verk av mönsterdesigner Anna Alanko, bildkonstnär Hanna-Kaisa Korolainen, modedesigner Henna Lampinen, skulptör Matias Liimatainen samt speldesigner Henri Tervapuro.

I goda händer är Finska handarbetets vänner 140-års jubileumsutställning, som har planerats tillsammans med Designmuseet och Finlands Hantverksmuseum. Finska handarbetets vänner grundades år 1879. Föreningens ursprungliga mål var att samla in folkliga textilier, tillämpa deras mönster för nya användningsmål och väcka glömda textiltraditioner till liv. Kuratorerna för utställningen I goda händer är konstnärsforskaren Riikka Latva-Somppi och chefen för det i Stockholm belägna Sveriges Arkitekt- och designcentrum ArkDes, Kieran Long.

De formgivare som bjudits in till utställningen besökte det omfattande arkivet för Finska handarbetets vänner, som ingår i Designmuseets samlingar. Den innehåller bland annat textilprover, konstnärers originalskisser i akvareller och vävar från slutet av 1800-talet till 1990-talet. Varje formgivare tolkade arkivmaterial genom sin egen vision, sitt fält och sin bakgrund, och skapade nya verk utifrån det. De kombinerar traditionella hantverkstekniker och olika typer av material samt teknologi.

Anna Alanko (f. 1987) är en illustratör och mönsterdesigner vars arbeten kännetecknas av en drömlik atmosfär och riklig användning av texturer. I sina verk leker Alanko med kontrasten mellan det organiska och digitala och blandar fördomsfritt olika tekniker. Eftersom proverna är anonyma och inte konstnärscentrerade framhäver de sina anonyma skapares roll och handavtryck, den fysiska rörelsen bakom de broderade mönstren och den meditativa processen förknippad med handarbete. I sina verk kombinerar Alanko olika tekniker allt ifrån digital 3D-illustration, animering och laserskärning till målning för hand och broderi.

Bildkonstnären och forskaren Hanna-Kaisa Korolainens (f.1976) verk innehåller rikligt med referenser till art nouveau-stilen och asiatisk estetik. Hennes verk kännetecknas av påkostad dekorativitet och en romantisk längtan efter nostalgi. Verken som visas i utställningen har inspirerats av ryorna i Designmuseets samlingar, gamla fotografier, skisser och ryor som fanns i Finska handarbetets vänners arkiv. De, i formen av en installation, presenterade verken för en dialog med de gamla föremålen, vilket skapar intrycket av en svunnen tid, som verkar ha försvunnit för länge sedan. Korolainen ger betraktaren möjligheten att blicka in i ett imaginärt förflutet som samtidigt känns bekant och främmande.

I kläddesignern Henna Lampinens (f. 1991) arbeten är materialets ursprung och en hantverksmässig arbetsmetod kombinerad med experimentellt formspråk det centrala. Historiska ämnen binds ofta samman med nutiden. Utställningens kollektion kombinerar nya tekniker såsom laserskärning och digitaltryck med mer traditionella tekniker såsom handstickning och tuftning. Designspråket hos Lampinens klädkollektion inspirerades av epoken i slutet av 1800-talet.

 

Matias Liimatainen: Grön morgon, detalj 2020. Bild: Designmuseet

 

Matias Liimatainen (f. 1989) är en skulptör som arbetar med keramik, glas och trä. Verkens genomgående tema är ofta naturen. I Finska handarbetets vänners arkivmaterial var Liimatainen särskilt intresserad av provbitar från vävda möbeltyger och deras strukturer. I de nya verken har textilens struktur och ytskikt förändrats till en av små keramiska bitars konstruerad tredimensionell yta. Förutom provbitar har Liimatainen som utgångspunkt för sina verk använt sig av konstnärer gjorda skisser, vars rofyllda toning upprepas i utställningens keramiska verk.

Henri Tervapuro (f. 1986) är en speldesigner och grafiker som också har publicerat flera serietidningsalbum. I hans verk får handarbete en digitalisk dimension. Ur Finska handarbetets vänners arkivmaterial var Tervapuro särskilt intresserad av Impi Sotavallas textilmodeller, vars mönstrade värld påminde honom om bilder i gamla spel. Textilmodellerna, provbitarna, skisserna och fotografierna som hittades i arkivet uppväckte barndomsminnen. Textilierna påminde Tervapuro om hur han som barn lekte med mönstren i sin mormors ryor och mattor. Eftersom Henri Tervapuro bor i Österbotten representerar han också den lokala visuella kulturen och dess nuvarande tillämpningar.

Övre bild:

Henri Tervapuro: Breath of The Ryijy, skärmbild, 2019. Bild: Designmuseet

Mer information om utställningen i Finska handarbetets vänners elektronisk publikation In Good Hands (på engelska)

 

Permanent utställning

Naturvetenskapliga basutställning – Terranova  Terranova är stängd på grund av renovering.

Hedmanska våningen

Vasa 400

Silverrummet